22 December 2013

100 Jemaah Umrah Kena Tipu !




SEBAHAGIAN daripada 100 jemaah umrah berbincang sesama sendiri selepas gagal berlepas ke Tanah Suci di LTAPP, Pulau Pinang kelmarin.



BAYAN LEPAS - Bukan sekali tapi empat kali.

Begitulah nasib yang menimpa kira-kira 100 bakal jemaah umrah apabila hasrat mereka untuk terbang ke Tanah Suci malam kelmarin ditunda lagi atas alasan yang sama oleh sebuah syarikat yang menawarkan pakej tersebut.

Antara alasan yang sering digunakan ialah gagal mendapatkan visa dan ketiadaan kapal terbang ke Jeddah.

Lebih mengejutkan, ada dalam kalangan bakal jemaah itu datang dari jauh seperti Kedah, Perak, Perlis, Pahang dan Kuala Lumpur. Mereka merupakan golongan pesara, orang kampung, doktor dan guru berusia dalam lingkungan 40-an.

Rata-rata mereka mengakui tidak dimaklumkan mengenai penangguhan penerbangan tersebut oleh pihak ejen selepas diarahkan datang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) kononnya kapal terbang akan berlepas ke Medan, Indonesia pada pukul 9 malam.

Ada yang datang seawal pukul 5 pagi ke situ selepas dihubungi pihak ejen yang beribu pejabat di Alor Setar, Kedah. Syarikat itu dikatakan telah beroperasi sejak 20 tahun lalu.

Kosmo! difahamkan, terdapat sebilangan mereka menunggu di LTAPP sejak tiga hari lalu sebaik diminta bersiap sedia dengan penerbangan ke Jeddah dan Arab Saudi yang dijangka berlepas pada bila-bila masa.

Seorang bakal jemaah, Mohd. Arshad Ismail (gambar kecil) mendakwa, dia bersama tujuh ahli keluarga lain telah mendaftar di syarikat tersebut sejak Oktober lalu menerusi pakej selama 11 hari.
Menurutnya, mereka dijadualkan berlepas pada 24 November lalu tetapi terpaksa diubah ke 5 Disember sebelum ditunda pada lima tarikh berikutnya, dan terakhir Jumaat lalu.

No comments:

Post a Comment