12 February 2010

Keajaiban Alam Bukti Kebesaran Allah SWT

Setiap kejadian alam yang berlaku ada manafaatnya kepada manusia. Allah SWT tidak menjadikan sesuatu itu sebagai sesuatu yang sia-sia melainkan kepada mereka yang mahu berfikir.

Surah Al Hajj Ayat 18 (Maksud)

"Tidakkah engkau mengetahui bahawa segala yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan, dan bintang-bintang, dan gunung-ganang, dan pokok-pokok kayu, dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia? Dan banyak pula (di antara manusia) yang berhak ditimpa azab (disebabkan kekufurannya dan maksiatnya); dan (ingatlah) sesiapa yang dihinakan oleh Allah maka ia tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memuliakannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan apa yang dirancangkanNya."

Ayat 63 "Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah menurunkan hujan dari langit, lalu menjadilah bumi ini hijau subur (dengan sebabnya)? Sesungguhnya Allah Maha Halus serta lemah-lembut (urusan tadbirNya), lagi Maha Mendalam pengetahuanNya (akan hal-ehwal sekalian makhlukNya)".

Ayat [64] "Segala yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaanNya. Dan sesungguhnya Allah, Dia lah jua Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji."

Ayat [65] "Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah memudahkan apa yang ada di bumi untuk kegunaan kamu, dan (demikian juga) kapal-kapal yang belayar di laut dengan perintahNya? Dan Ia pula menahan langit daripada runtuh menimpa bumi, kecuali dengan izinNya; sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihanNya dan rahmatNya kepada umat manusia."

Surah Annur Ayat 45]

Dan Allah menciptakan tiap-tiap haiwan yang bergerak itu dari air; maka sebahagian di antara mereka menjalar atas perutnya, dan sebahagian di antaranya berjalan dengan dua kaki, dan sebahagian lagi berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa sahaja yang Ia kehendaki (selain dari yang tersebut), kerana sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".

Demikianlah beberapa firman Allah SWT yang berkaitan dengan kewujudan alam dan segala isinya.


Kawah berapi di Turkeministan, merupakan bekas kawasan carigali gas asli yang gagal. Kelebaran kawah berapi ini 60 batu
















Salah satu tumbuhan di laut dalam

Hubungan manusia, haiwan dan alam saling melengkapi


Gambar2 dari National Geography

No comments:

Post a Comment