Terdapat hadis di mana Rasulullah s.a.w.
bersabda;
مَاعَمِلَ ابْنُ آدَمَ يَوْمَ النَّحْرِ عَمَلاً أَحَبَّ إِلَى
الله عَزَّ وَجَلَّ مِنْ إِهْرَاقَةِ دَمٍ. وَإِنَّهُ لَيَأْتِي يَوْمَ
الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَظْلاَفِهَا وَأَشْعَارِهَا. وإِنَّ الدم لَيَقَعُ
مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ بِمَكَانٍ، قَبْلَ أَنْ يَقَعَ عَلَى الأَرْضِ. فَطِيبُوا
بِهَا نَفْساً
“Tidak ada amalan yang dilakukan oleh manusia pada hari raya
korban yang lebih disukai Allah dari mengalirkan darah (yakni menyembelih
korban). Sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat nanti dengan
tanduk-tanduknya, kuku-kuku dan bulu-bulunya (dan diletakkan di atas timbangan).
Dan sesungguhnya darah binatang korban itu mendapat kedudukan di sisi Allah di
suatu tempat yang tinggi sebelum ia jatuh di atas bumi. Oleh itu, ikhlaskanlah hati kamu ketika berkorban itu”.
(Riwayat Imam at-Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Saidatina ‘Aisyah r.a..
Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini adalah hasan.
Hukum korban ialah sunat muakkad (iaitu sunat yang
amat-amat digalakkan oleh agama) bagi orang yang memenuhi syarat-syarat
berikut;
1. Muslim
2. Baligh dan berakal
3.
Bebas/merdeka
4. Ada kemampuan; iaitu memiliki lebihan belanja setelah
ditolak nafkah dirinya dan orang-orang di bawah tanggungannya merangkumi
makanan, pakaian dan tempat tinggal sepanjang hari raya dan hari-hari
tasyriq.
Ibadah ini terbuka kepada semua orang Islam yang memiliki
kelapangan atau kemampuan sama ada orang badar atau orang kampung/pedalaman,
orang dalam musafir atau berada dalam negeri dan termasuklah kepada jamaah haji
di Mina. Terdapat riwayat dalam Soheh Imam Bukhari dan Muslim yang
menceritakan bahawa Nabi s.a.w. melakukan korban di Mina bagi isteri baginda
dengan menyembelih lembu. (Riwayat dari Saidatina Aisyah r.a.)
Dimakruhkan meninggalkan ibadah korban ini bagi
orang yang memenuhi syarat-syarat di atas. Berkata Imam as-Syafi’ie; “Aku tidak
memberi rukhsah untuk meninggalkannya bagi sesiapa yang mampu melakukannya”
(yakni Imam Syafi’ie memandang makruh meninggalkannya bagi orang yang mampu).
Wallahu A'lam.
No comments:
Post a Comment