09 August 2012

TAZKIRAH USTAZ AFENDI CHE HARUN

Ustaz Afendi Che Harun - pegawai JAKIM Putrajaya, Bahagian Halal. Beliau adalah bekas imam Masjid Ikhlasiah, Kerinchi.

Malam tadi, Rabu, 8 Ogos 2012 adalah giliran Ustaz Afendi Che Harun dijemput menyampaikan tazkirah Ramadhan di surau Al Hijrah.

Antara isu-isu yang dibawa oleh Ustaz Afendi adalah

1. Umat Islam perlu mengambil peluang 10 malam terakhir ini untuk berbuat ibadah sebanyak mungkin demi mengejar Lailatulqadar. Ia hanya datang sekali dalam setahun dimana ganjarannya adalah sama seperti beribadat 1000 bulan atau 83 tahun.
2. Umat Islam digalakkan membaca AlQuran sebanyak mungkin kerana ia akan membantu kita bila di alam kubur nanti. AlQuran akan datang membawa syafaat menemani ahli kubur yang semasa hidupnya sentiasa membaca AlQuran.
3. Membaca AlQurab membawa ganjaran 10 kali ganda bagi setiap huruf yang dibaca serta digandakan lagi 70 kali semasa di bulan Ramadhan.
4. Ibadat sunat yang dibuat pada bulan Ramadhan akan membawa fadilat sama seperti iabadat fardhu. Apatah lagi jika ibadah fardu yang dibuat. bayangkan berapakah ganjaran dari Allah SWT.
5. Umat Islam lebih mengutamakan persiapan menyambut raya dari persiapan untuk merebut Lailatulqadar. Jemaah makin kurang bila dipenghujung Ramadhan sedangkan sepatutnya jumlah jemaah bertambah ramai.

No comments:

Post a Comment