19 March 2014

Etnik Uighur Menderita di China

Etnik Uighur, di wilayah Xinjiang China sudah lama menderita dibawah pemerintahan China. Seramai 9 juta orang Uighur kebanyakkannya beragama islam. Kerajaan China mengamal dasar menindas kaum Uighur terutama dari segi amalan beragama islam. Ramai yang dipenjarakan kerana memberontak terhadap kerajaan China.

Kerajaan China bimbang pengaruh Islam akan menyebabkan kaum Uighur bangkit menentang pemerintah China. Dasar yang diambil ialah menambah bilangan penduduk etnik Han untuk mengimbangi bilangan penduduk etnik Uighur. Disamping itu penindasan dan penderaan terhadap etnik Uighur sentiasa berlaku menyebabkan sebahagian terpaksa melarikan diri hingga ke Thailand.

Etnik Uighhur


Dasar penentangan kerajaan China kepada amalan Islam 

 

Kaum wanita Uighur turut tertekan

Gerakkan membebaskan Uighur dari cengkaman China

Salah satu Masjid di Xinjiang

2 comments:

  1. Kita boleh lihat si KAPIR DALANG-DUA-MUKA Barat-Zionis nak menyalahkan umat Islam Uighur ini dlm. insiden MAS ini! Tapi kemudian berpura-pura menyokong umat UIghur ini bila nak berkonfontasi dgn. China, termasuk melalui NGO-NGO Barat-Zionis DAJAL!

    Patutnya sbg. NEGARA ISLAM, k'jaan ISLAM/Melayu kita ada hak utk. bantu mana-mana pelarian Islam termasuk etnik Uighur ini, yg. juga ditindas dgn. kejam di kem pelarian Thailand.

    Lihatlah rejim Cina PAP juga telah beri kerakyatan kpd jutaan imigran yang bukan pekerja/pelarian pun, dari bukan Islam Cina, dan Kristian/Yahudi untuk MENGECILKAN terus jumlah dan MENINDAS umat Islam/BUMIPUTERA Melayu Singapura; iaitu polisi DAJAL yang ditiru dari PENAJAnya, Yahudi Zionis Israel, yang ambil jutaan imigran Yahudi dan Kristian Zionis, untuk MENGECILKAN jumlah dan MENINDAS umat Islam Bumiputera Palestin!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  2. Chinese are dead

    ReplyDelete