10 October 2012

FAKTA MENGGERUNKAN TENTANG KENCING MANIS

Jika anda peminat air berkarbonat, minuman yang manis, kek, gula-gula, kuih yang manis-manis atau apa saja makanan yang manis, awas ! Peluang untuk mendapat penyakit kencing manis adalah cerah ! Tahniah untuk anda.....lihatlah statistik dibawah dan bersedia untuk berubah, kurangkan gula dalam makanan harian !

 
Ngeri
 
Ganggren akibat kencing manis
 
Berpunca dari penyakit kencing manis
 
Tapak kaki berlubang !
 
Pilihan terakhir, potong kaki !

Mengikut statistik yang di keluarkan oleh pihak kementerian , 1 daripada 7 rakyat Malaysia menghidap diabetes ataupun penyakit kencing manis. Rata-rata ianya di kaitkan dengan gaya hidup dan amalan hidup yang tidak sihat.

 
  • Berdasarkan Kajian Pengambilan Makanan di Kalangan Orang Dewasa Malaysia 2002/2003, pengambilan gula yang ditambah dalam minuman di kalangan orang dewasa ialah sebanyak 7 sudu teh sehari (51g) iaitu 4 sudu teh (21g) gula pasir dan 3 sudu teh (30g) susu pekat manis.

  •  
    Pada hari ini, bilangan penduduk Malaysia yang menghidap kencing manis telah meningkat kepada 1.7 juta daripada 310,800 orang pada tahun 1982. Bilangan itu meningkat lima kali ganda dalam tempoh 15 tahun. Penyakit ini paling banyak membabitkan kaum India(13%), diikuti kaum Melayu(10%) dan kaum Cina(8%).

    Dalam tempoh tersebut, mengambilan gula kita turut meningkat. Penduduk Malaysia merupakan pengguna gula yang tertinggi di Asia Tenggara. Pada tahun 1970-an setiap penduduk memakan kira-kira 86 gram (17 sudu teh) gula sehari. Kini, setiap seorang daripada kita memakan purata 120 gram (24 sudu teh)gula sehari bermakna 3.6kg gula sebulan.

     Peringkat - peringkat Perkembangan Kencing Manis yang Sungguh Menyedihkan!

    Peringkat Pertama: Darah Yang Pekat dan Gelap

    Kandungan gula dan toksik yang semakin meningkat di dalam darah akan menyebabkan sel-sel darah merah melekat bersama dan menjadi gelap dan lekit yang menghalang pengaliran darah yang lancar.

    Gout Thick Blood

    Peringkat Ke-2: Kerap Rasa Panas dan Dahaga

    Kepekatan gula yang semakin bertambah di dalam darah akan meningkatkan tekanan osmosis darah dan menyebabkan air 'diserap' keluar daripada sel-sel badan. Sel-sel yang menjadi semakin layu inilah yang menghantar signal dahaga kepada otak untuk meminta bekalan air.

    diabetis

    Peringkat Ke-3: Kerap Rasa Letih dan Mengantuk

    Darah yang telah menjadi pekat dan mengalir dengan perlahan tidak boleh mengangkut oksigen dan nutrien ke seluruh badan dengan efektif. Apabila otak anda tidak terima bekalan oksigen yang mencukupi, anda akan kerap rasa letih dan mengantuk. Kualiti tidur anda turut terganggu. Tidur 8 atau 9 jam satu hari (lebih daripada cukup), tetapi masih senang rasa letih dan ngantuk, khasnya pada waktu petang.
    Gout Tired Sleepy

    Peringkat Ke-4: Lemah Tenaga Batin atau Mati Pucuk. Persembahan Tidak Tahan Lama

    Tidak kira lelaki atau perempuan, masalah kencing manis akan mengganggu sistem hormon dan pengaliran darah badan anda dan boleh menjejas nafsu seks anda.
     

    Peringkat Ke-5: Tompok atau Bintik Mula Muncul Pada Kulit, Rasa Gatal atau Kebas-kebas

    Ini merupakan tanda sel-sel badan mula merosot akibat daripada kekurangan bekalan sumber tenaga, iaitu glukosa yang terapung di dalam saluran darah kerana tidak dapat masuk ke dalam sel. Kandungan gula yang terlalu pekat dalam darah akan menyebabkan kesesakan pengaliran darah yang akhirnya mengeras menjadi gumpalan yang muncul dalam bentuk tompok-tompok.
    diabetes 2

    Peringkat Ke-6: Bahagian Kulit, khasnya pada Kaki Mula Mati dan Menjadi Hitam dan Gelap.

    Pengerasan darah pada tompok-tompok tadi menyekat bekalan oksigen dan nutrien kepada sel-sel kulit. Sel-sel kulit akan mula mati dan keadaan akan bertambah semakin cepat.
    hiperglisemia

    Peringkat Ke-7: Gangrene Bernanah Mulu Muncul di Hujung Jari Kaki

    Jari-jari kaki merupakan bahagian yang paling jauh daripada jantung, darah yang sampai dekat sana sudah pun kehilangan daya tolakan. Tambahan lagi darah bergula yang pekat. Makanan dan oksigen tidak dapat sampai dan sisa toksik tidak dapat diangkut keluar, keadaan yang 'perfect' untuk pertumbuhan bakteria. Ini adalah kerana sel darah putih yang bertugas untuk bunuh bakteria tidak dapat sampai ke tempat dijangkit. Tentera bakteria boleh merebak dalam masa sangat singkat...
    daibetis

    Peringkat Ke-8: Jakitan Gangrene Merebak, Bakteria Sudah Makan Daging Sampai Tulang Terdedah!

    Jangkitan bakteria yang tidak terkawal, penyelesaian (sementara) adalah... Potong! Mula-mula potong tapak kaki dulu. Kalau jangkitan masih merebak naik, potong betis, kemudian paha...
    diabetes type 2

    Peringkat Ke-9: Penglihatan Menjadi Semakin Kabur

    Kapilari yang terdapat pada mata adalah yang paling halus, apabila pengaliran darah (yang pekat) terjejas. Sel-sel mata akan semakin merosot dan akhirnya menjadi katarak atau... Buta!
    mata kabur

    Peringkat Ke-10: Masalah Buah Pinggang, Pertumbuhan Batu Karang, Tekanan Darah Tinggi, dan lain-lain Penyakit Sekunder.

    Buah pinggang menjadi semaking lemah kerana beban yang semakin bertambah. Bukan sahaja ia perlu menanggung penapisan glukosa yang banyak, ia juga perlu berkerja keras untuk menyingkirkan sisa-sima kimia yang berasal daripada ubat-ubat yang anda makan itu.
    Gout Kidney Failed

    Peringkat Kesembilan: Peringkat Terakhir?

    Pergi ke hospital dan lihat dengan mata sendiri, bagaimana nyawa mangsa-mangsa kencing manis berakhir... Sungguh menyedihkan!
    Gout Game Over
    Pilihan ditangan kita, jika kita masih tidak sedar tentang bahaya gula berlebihan dalam badan, janganlah menyalahkan makanan jika kita adalah mangsa seterusnya! Manusia diberikan akal untuk berfikir dan membuat pilihan


    Membeli gula dikedai Zakaria
    Dengan senyuman towkey mengira
    Manisnya gula membawa sengsara
    Manisnya senyuman membawa bahagia
     

     

    2 comments: