08 May 2010

Logi Kumbahan IWK Pantai Dalam - Bila Nak Tutup?


Logi Kumbahan IWK Pantai Dalam merupakan logi yang paling besar dikendalikan oleh IWK. Kedudukkannya berhampiran dengan PPR Pantai Ria serta beberapa PPR lain. Walaupun baunya kurang menyenangkan terutama bila hari hujan atau mendung, tetapi ia amat penting dalam merawat sisa kumbahan dari setiap rumah yang ada di Kuala Lumpur.

Beberapa ketika dahulu terdapat cadangan untuk menutup logi kumbahan pantai Dalam sebab telah didirikan logi yang baru (disebelah Lebuhraya NPE) dan moden dengan teknologi dari Jepun. Malangnya ia tidak menjadi kenyataan, bahkan menurut pekerja IWK sendiri, Logi Pantai Dalam yang seperti kolam renang Olimpik itu tak mungkin ditutup kerana logi yang baru tidak mempunyai kapasiti yang cukup.


Logi IWK yang baru beroperasi di Pantai Dalam


Proses pengasingan pepejal dengan air


Tempat 'sludge' dimendapkan







Kolam Kumbahan IWK Pantai Dalam memberi perkhidmatan kepada seluruh Kuala Lumpur.
Logi di Pantai Dalam memberi perkhidmatan kepada 1.3 juta pengguna dengan kemampuan maksima pada 1.8 juta pengguna.

Logi Pantai Dalam meliputi kawasan Bangsar, Universiti Malaya, Section 17 (Petaling Jaya), KL Sentral, Masjid India, Brickfields, KLCC, Old Klang Road dan Seputeh. Ia terdiri dari logi lama yang dibina pada tahun 1958 manakala logi yang baru telah beroperasi sejak November 2007 dengan kos RM522.5 juta.

Air kumbahan yang telah dirawat dilepaskan kembali ke Sungai Klang manakala 10% digunakan kembali untuk kegunaan pembersihan logi.

Logi Pantai Dalam buat masa ini mengendalikan bahan buangan dari 900,000 orang penduduk KL. Masa operasi kemuncak logi ialah pada jam 11.00 pagi.

Proses keseluruhan untuk membersihkan air kumbahan dari mula hingga akhir dan melepaskan ke Sungai Klang mengambil masa selama 12 jam.

1 comment:

  1. Assamualaikum... Jika ia ditutup bagaimana pula
    dengan nasib burung2 dan bangau2 yang mencari rezeki serta 'mencantikkan permandangan' itu mahu pergi? ALAH BISA TEGAL BIASA'... Kerosakan kepada
    pihak lain membawa kebaikan kepada pihak lain...

    ReplyDelete