29 December 2012

Tebing Runtuh Di Puncak Setiawangsa

Kejadian tanah runtuh di Puncak  Setiawangsa mengejutkan penduduk2 dikawasan terbabit.  Ia berlaku lebihkurang jam 9 malam. Kawasan perumahan mewah ini sebahagiannya terpaksa dikosongkan sementara waktu kerana faktor keselamatan. Jalan keluar/masuk juga dilaporkan ditutup kerana keadaan amat merbahaya jika hujan.

Ini kejadian petama berlaku sejak mereka tinggal diperumahan elit ini pada  tahun 1987.


Keadaan dinding konkrit sebelum ia runtuh -  sudah ada tanda2 kesan lelehan air meresap ke dindingnya. Kelihatan bucu bumbung rumah banglo betul2 di tebing bukit........



Gambar terbaru - ia telah runtuh. Mujur tiada kemalangan jiwa.


Gambar dari sudut lain



Spesifikasi dinding ini tidak mengikut piawaian semasa . Menurut Datuk Bandar KL, ia dibina pada tahun 1987. Peraturan baru pembinaan dinding penahan cerun hanya berkuatkuasa 2 tahun lepas. Menimbulkan tandatanya kerana sepatutnya peraturan pembinaan yang lebih ketat telah dikuatkuasakan sejak dari tragedi Highland Tower lagi.



Rumah banglo yang sebahagiannya telah menyembah bumi. Gambaran menakutkan.
Manusia perlu berfikir semula jika ingin membina rumah di tempat yang berisiko tinggi seperti ini.


Keadaan runtuhan dari dekat. Perhatikan profail tanahnya yang halus dan peroi, memungkinkan lebih banyak runtuhan kan berlaku jika hujan lebat.


Rumah yang terlibat - hanya tinggal bahagian depan. Tuan rumah ini bernama Sheikh Maulana. Kebetulan beliau telah berpindah dan mengosongkan rumahnya 2 hari sebelum tanah runtuh terjadi kerana telah kelihatan tanda2 rekahan tanah dan perkara ini telah dilaporkan kepada DBKL. Begitulah kuasa Allah SWT, jika beliau mengkehendaki, maka ia akan terjadi. Dan bersyukur tuan rumah berkenaan telah diberi gerak hati oleh ALLAH untuk berpindah, jika tidak sudah tentu akan  berlaku sesuatu yang tidak diingini.



Bahagian belakang telah runtuh



Pandangan  dari rumah banglo yang terlibat - terletak betul2 dipuncak bukit terlibat

Rumah2 banglo yang terletak di Puncak Setiawangsa ini berharga RM5 juta sebuah manakala pemajunya ialah I&P Berhad.  Sebahagian besar telah berpindah kerana kedudukan rumah yang berhampiran dengan cerun yang runtuh. 



No comments:

Post a Comment