20 February 2013

Kesultanan Sulu Tuntut Sabah - Dimana Kesudahannya ?


Angkatan Keselamatan Diraja Kesultanan Sulu dan Borneo Utara meninggalkan Pulau Simunul di Tawi-Tawi dalam bot laju menuju Sabah. Mereka inilah yang mendarat di Lahad Datu dan kini sedang berunding dengan pihak keselamatan Malaysia.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Telah hampir 20 hari rundingan antara pasukan keselamatan Malaysia dan kumpulan yang mendakwa sebagai waris Kesultanan Sulu di Lahad Datu, namun belum ada penyelesaian dicapai". Bilakah krisis ini akan berakhir? Bilakah kumpulan ini akan pulang semula ke Sulu atau terus bertahan di bumi Sabah manakala pasukan keselamatan Malaysia dalam keadaan serba-salah, sebarang tindakan yang diambil mungkin akan memburukkan suasana dan menambah konflik tuntutan Filipina keatas Sabah "
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rencana Khas


Rasa dikhianati dan ketinggalan dalam proses damai di antara kerajaan dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), waris Sultan Sulu telah memutuskan untuk melakukan sendiri tuntutan mereka keatas negeri timur Malaysia Sabah sendiri.
 
Depan Kiri ke kanan ~Rajah Mudah Agbimuddin Kiram, Sultan Jamalul Kiram
III, Sultan Bantilan Esmail Kiram II and (berdiri dari kiri) Datu
Alianapia Kiram, Datu Phugdal Kiram and Datu Baduruddin Kiram.  Rajah Mudah mengetuai kumpulan pengikut ke Lahad Datu, Sabah dan kini sedang dikepung tentera Malaysia

Putera Mahkota Rajah Mudah Agbimuddin Kiram berkata dalam satu temu bual dengan the Inquirer bahawa kerajaan nampaknya telah mengabaikan waris dan mengabaikan pendirian mereka bahawa tuntutan mereka ke atas Sabah adalah "tersangat penting” dalam aspek mana-mana perjanjian damai dengan mana-mana kumpulan bersenjata di Mindanao.

Idjirani Julpa Ibrahim, setiausaha agung dan jurucakap Kesultanan Sulu, berkata keputusan untuk menunjukkan kehadiran tidak hanya fizikal tetapi dengan memasuki dan mendiami Sabah datang akhir tahun lalu, tidak lama selepas pentadbiran Aquino menandatangani Perjanjian Rangka Kerja Bangsamoro dengan MILF.

Kebuntuan terus semalam dengan tuntutan Rajah Mudah untuk berada di bawah perlindungan pasukan keselamatan Kesultanan Sulu, menambah lebih misteri kepada drama sempadan pelik.

Bertolak pada Feb 11 "Mereka tidak berminat, ini kerajaan dan kerajaan sebelumnya, jadi kami mengambil keputusan untuk bertindak sendiri," Rajah Mudah berkata.

Awal pada 11 Februari, Rajah Mudah dan kira-kira 1,000 pengikut-pengikutnya, termasuk lelaki bersenjata dari apa yang dipanggil "Angkatan Keselamatan Diraja Kesultanan Sulu dan Borneo Utara meninggalkan Pulau Simunul di Tawi-Tawi dalam bot laju menuju Sabah.

Rajah Mudah menyifatkan tindakan beliau sebagai bukan perbuatan pencerobohan tetapi perjalanan pulang kembali.

"Kami datang ke sini dalam keadaan aman damai. Kita tidak berada di sini untuk berperang.Lelaki bersenjata yang dengan saya adalah Angkatan Keselamatan Diraja Kesultanan Sulu dan Borneo Utara. Kita tidak akan membawa perang ke wilayah kita sendiri, lebih kurang kepada rakyat kita sendiri," Rajah Mudah berkata. Kumpulan itu mendarat di kampung Tunduao di Lahad Datu bandar di Sabah.



Pasukan Keselamatan Malaysia sedang berkawal


Dikelilingi Apa yang berlaku selepas pendaratan adalah tidak jelas, tetapi laporan dari Kuala Lumpur pada hari Khamis berkata pasukan keselamatan Malaysia telah mengepung penceroboh Filipina, yang mereka percaya adalah puak pemberontak Islam yg tidak berpuas hati dengan perjanjian damai dengan pentadbiran Presiden Aquino.

Rajah Mudah berkata beliau dan kumpulan beliau tidak ditangkap. Beliau berkata beliau berkomunikasi dengan Gen. Zul Kipli, Ketua Cawangan Khas Sabah, setaraf pegawai perisikan atas di Filipina.

Bagaimanapun, beliau mengakui, bahawa beliau dan kumpulannya telah dikepung oleh polis Malaysia dan pasukan khas.

Kebuntuan antara pihak berkuasa Malaysia dan kumpulan Rajah Mudah telah mencetuskan rasa yang sangat menakutkan pada tahun-tahun kebelakangan ini di Sabah, yang adalah kurang daripada satu jam dengan bot laju dari wilayah selatan Filipina Tawi-Tawi.

Pejabat presiden adalah keberatan untuk campur tangan dalam serangan yang dilaporkan ke Sabah oleh "100 bersenjata Filipina" mendakwa sebagai keturunan Sultan Sulu.

Timbalan jurucakap presiden Abigail Valte ditunjukkan dalam taklimat kepada pemberita di Istana semalam bahawa kerajaan tidak pasti tentang apa yang telah berlaku di Sabah.

Beliau berkata Kedutaan Filipina di Kuala Lumpur telah menghantar polis atase ke Sabah untuk menentukan "apa yang benar-benar berlaku".

Valte berkata kerajaan akan memberikan bantuan "kepada mana-mana rakyat Filipina di luar negara", tetapi menambah bahawa kebuntuan Sabah, "kami ingin untuk menentukan fakta pertama".

Tanpa menyedari keadaan di Lahad Datu, beberapa pegawai Filipina berkata rakyat Filipina itu adalah orang awam yang tidak bersenjata yang telah dijanjikan tanah.

Memetik maklumat dari Setiausaha Pertahanan Voltaire Gazmin, Valte memberitahu pemberita semalam bahawa rakyat Filipina tersebut tidak bersenjata. Tetapi tuntutan Rajah Mudah bahawa dia telah dikelilingi oleh pasukan keselamatan sendiri menunjukkan kekurangan maklumat dalaman kerajaan mengenai langkah yang diambil oleh waris Sultan Sulu itu.

Rundingan Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, Jabatan Hal Ehwal Luar berkata Menteri Luar Malaysia Anifa Aman telah bercakap kepada Setiausaha Asing, Albert del Rosario dan memberi jaminan kepadanya bahawa rakyat Malaysia akan menghormati hak-hak rakyat Filipina dalam kebuntuan Sabah.

Kenyataan itu berkata kerajaan Malaysia telah memilih "rundingan untuk menggalakkan" rakyat Filipina tersebut "untuk meninggalkan secara aman".

Kedua-dua tentera Filipina dan tentera Malaysia telah menetapkan bahawa aktiviti rakyat Filipina itu di Sabah tidak mempunyai kelulusan daripada kerajaan Filipina, DFA berkata.

"Dalam hal ini, oleh itu kita menyeru kepada individu-individu berkenaan untuk kembali ke rumah dan keluarga mereka," DFA berkata.


Sultan Jamalul Kiram III dan isteri menghadiri majlis perkahwinan antara kerabat
diraja Sulu dan kerabat Diraja Negeri Sembilan pada tahun 2011. Bersama-sama Tunku Mukhriz, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan
 
Beliau berkata keturunan langsung dan waris Sultan Sulu dan Borneo Utara ialah Sultan Jamalul Kiram III, Sultan Bantilan Esmail Kiram III, Datu Alianapia Kiram Datu Phugdal Kiram Datu Baduruddin Kiram dan Rajah Mudah Agbimuddin Kiram, putera mahkota yang telah ditugaskan untuk membawa 1,000 orang awam dan tentera ke Sabah.
 
"Mesyuarat minda" daripada waris Kiram berlaku pada 11 November tahun lalu di rumah saudara, Idjirani katanya. Ia adalah semasa mesyuarat itu bahawa Sultan Jamalul mengeluarkan dekri diraja yang diberi kuasa perjalanan Rajah Mudah ke Sabah. ~ Philippine Daily Inquirer Publication


1 comment: